2020.09.01.
Továbbképző 10
Továbbképző 10. 3. hét
Kedves Táncosok!
Ezen a héten Cha Cha Cha-zunk. Gyakoroljátok az alaplépéseket és alaptechnikát is, illetve figyeljetek a helyes testtartásra, a Cha Cha Cha szaggatott ritmusára és az ehhez illeszkedő „kippattanó”, nyújtott térdek használatára.
3. hét –
Társastánc: Bemelegítés. Cha Cha Cha: Aida, Opening out from reverse top, Slip-close chasse.
Társastánctörténet: A magyar társastáncmozgalmak kiemelkedő alakjainak életműve.
Tánc | Cha Cha Cha – Aida Fiú: kiinduló helyzet: nyitott Latin-amerikai tánctartás (kétkézfogás) Számolás Lépés Forgásmennyiség 2 jobb láb hátra 1/8 jobbra 3 bal láb hátra 1/8 jobbra 4 & 1 hátra kereszt sasszé (jobb-bal-jobb) 2 visszalép bal lábra előre 3 visszalép jobb lábra hátra 4 & 1 előre kereszt sasszé (bal-jobb-bal) forgásmennyiség a következő figurától függ Lány: kiinduló helyzet: zárt Latin-amerikai tánctartás. Számolás Lépés Forgásmennyiség 2 bal láb hátra 1/8 jobbra 3 jobb láb hátra 1/8 jobbra 4 & 1 hátra kereszt sasszé (bal-jobb-bal) 2 visszalép jobb lábra előre 3 visszalép bal lábra hátra 4 & 1 előre kereszt sasszé (jobb-bal-jobb) forgásmennyiség a következő figurától függ Az első két sétával a kétkézfogás egykézfogásra módosul, a lány a fiú bal oldalán táncol. | Gyakorlás lassan, számolásra és zenére (Videó melléklet a honlapon!) Ajánlott zene: „Cha Cha Music: Smooth by Santana” |
Tánc | Cha Cha Cha – Opening out from reverse top Fiú: kiinduló helyzet: zárt Latin-amerikai tánctartás Számolás Lépés Forgásmennyiség 2 jobb láb oldalt kissé előre 1/8 balra 3 bal láb a jobb láb elé latin kereszt pozícióba 1/8 balra 4&1 oldal sasszé (jobb-bal-jobb) Fan pozícióba 1/8 balra Lány: Számolás Lépés Forgásmennyiség 2 bal láb hátra a jobb láb mögé latin kereszt pozícióba 1/8 balra 3 jobb láb hátul kissé oldalt 1/8 balra 4&1 hátra kereszt sasszé (bal-jobb-bal) Fan pozícióba 3/8 balra Az „opening out” ebben az esetben egy „fan pozícióba” történő nyitást jelent a zárt Latin-amerikai tánctartásban táncolt „Reverse top” figura végén. | Gyakorlás lassan, számolásra és zenére (Videó melléklet a honlapon!) Ajánlott zene: DJ Ice – „Yo Contigo Mi Tu Conmigo” |
Tánc | Cha Cha Cha – Slip-close chasse Fiú: kiinduló helyzet: nyitott Latin-amerikai tánctartás Számolás Lépés Forgásmennyiség 2 bal láb előre, check – 3 jobb láb vissza helyben – 4 bal láb hátra (lábujj kifelé fordítva) – & jobb láb hátra csúsztat – 1 bal láb lábujja kissé hátul zár a jobb lábhoz (kb. a jobb lábfej felénél) – Ezt a lépést pl. az „Open hip twist” nevű figura elején táncolják a fiúk, miközben a lányok előre kereszt sasszét táncolnak a fiúval szemben (mielőtt Fan pozícióba érkeznének). Hasolnó fajtája ez a Cha Cha Cha sasszéknak, mint a „Hip twist” -vagy a „Rondé chasse”. | Gyakorlás lassan, számolásra és zenére (Videó melléklet a honlapon!) Ajánlott zene: Camila Cabello – „Havana” |
Társastánc-történet |
A XX. századi magyar
társastáncélet egyik talán legkiemelkedőbb alakja Jánosi László.
1962-ben kezdett el versenyezni, még ugyanebben az
évben a kerületi elődöntők után a Budapestbajnokság nagydöntőjébe került,
ahol 20 párból a 9. helyezést érte el. 1963-ban ugyenezen versenysorozaton
„D-2” osztályban, 1964-ben „D-I” osztályban első lett. 1965-ben az akkor
legmagasabbnak számító „C” osztályban László Attilával osztozott
holtversenyben az első helyen. Még ez évben, az első ízben megrendezett
hivatalos Magyar Bajnokságon (Miskolcon) László Attiláék mögött a 2. helyen
végzett. 1966-tól hagyományosan Szombathelyen rendezték a mindenkori legmagasabb
osztály Magyar Bajnokságait.
„Azon a kora nyári délutánon, Szombathelyen, érezni lehetett a
feszültséget a levegőben. A Művelődési
és Sportházban zsúfolásig megteltek a lelátók. Akinek nem jutott
jegy ülőhelyre, az állóhelyet keresett magának, bár fontos megjegyeznem:
hivatalosan állóhelyi jegyet nem is adtak ki! Kezdés előtt fél órával már
szinte tűt sem lehetett leejteni a nézőtéren, de a nagytermet még sejtelmes
félhomály, hangulatvilágítás fedte. Azt azonban látni lehetett így is,
hogy eddig még soha nem tapasztalt módon pazar a terem dekorációja, és a
színpadon fehér egyenruhás zenészek készülődnek. Az egész nagyon hasonlított
egy színházi előadás előtti percekhez: halk duruzsolás a nézőtéren, közben a
színpadon hangol a zenekar. A „színfalak” mögött szintén érződik a
feszültség. A Művelődési és Sportház igazgatójának irodája protokoll
helyiséggé lett átalakítva, és most a város és a megye vezetői valamint a
szervezők köszöntötték szemmel láthatólag megilletődve, elfogódottan a
külföldi vendégeket, versenybírókat. A színpad mögötti folyosón ekkorra
felsorakoztak a táncospárok, de most nem magyarul, hanem angolul folyt a
társalgás közöttük. Angolul, hisz eddig Magyarországon még soha nem látott számú külföldi versenyző készülődött
a versenyre. Antal Imre, aki mint műsorvezető kap majd szerepet az
elkövetkezőkben, még egy viccet mesélt – ezzel is oldva a feszültséget – a
zenekar vezetőjének. Amikor Farkas István alezredes, a Belügyminisztérium
Határőrség Központi zenekarának vezetője bejött a színpadra, és fellépett a
karmesteri emelvényre, kigyulladtak a fények. A rivaldafények aztán látni
engedték valódi pompájában a nagytermet. A meglepetés és csodálkozás moraja
után hirtelen csend lett a nézőtéren. Azt is hallani lehetett, amikor a
Farkas István karnagy a karmesteri pálcájával kopogtatva figyelmet kért a
zenekartól… Majd a pattogó induló hangjára és a közönség ütemes tapsára
bevonultak a versenyzők a parkettre. Mindez 1966-ban történt. Akkor csak reméltük, hogy a Savaria
Nemzetközi Táncverseny egy hosszú sorozat lesz.”
1966-ban, a Savaria Táncverseny első évében, Jánosi
László „B” osztályban (még nem vált ketté a Standard és Latin szekció)
bajnoki címet szerzett. 1966-70 és 1974-80 között az összes Budapest-bajnoki címet is megszerezte. 1974-ben kezdődött hazai veretlenségi sorozata, ami 1987-ig tartott. 1980-nal bezárólag így még 7-7 Standard és Latin magyar bajnoki címet szerzett amatőrként. 1980-tól profiként is veretlen maradt itthon. Közben 1975-ben 5. 1977-ben 6. helyet szerzett a Savaria Nemzetközi Táncversenyeken a Latin táncokban. Bajnoki címeit 1965-72 között Juhász Valériával, 1973-87 között Gruber Mártával szerezte. Profiként a legszebb eredménye az 1987-es Tíztánc EB 12. helye, valamint 1985-ben a „Bajor Nagydíj” bronzérme volt. 1997-ben, 98-ban és 99-ben (10 év kihagyás után, 51 évesen újra kezdve) Balikó Évával 3-szoros bronzérmes lett a profi Standard Magyar Bajnokságon; 1999-ben feleségével, Lesi Ágotával Latinban is sikerült dobogóra állnia a Profi Magyar Bajnokságon. Oktatóként sikerei: országos- és magyar bajnokok (amatőr és profi egyaránt) sorát nevelte fel. Szolnokon átvehette a ”Magyar bajnokok edzője”elnevezésű kupát. Edzőként a magyar bajnokok csaknem mindegyikével dolgozott – többek között: Kiss Mihály, Őze László, Parragh József, Keleti Andrea, Törökgyörgy Melinda, Inotai Csaba, László Csaba, Váradi Martina, Kovács Máté, Jánosi Viktória, Dudás Tibor… A jelenleg is dolgozó tánctanárok jelentős része az Ő keze alól került ki. Az Angol Tánctanárok Szövetségének „kiváló” minősítésű diplomáját szerezte meg Standard és Latin táncokból. Közel 15 évet oktatott A Népművelési Intézet (majd jogutódja, a Magyar Művelődési Intézet) keretén belül folytatott Táncpedagógus-képzőn. Több mint egy évtizedet töltött a Testnevelési Egyetemen (itt 2005-ben „Kiváló Oktató” kitüntetést kapott). Három operett-musical évfolyam hallgatóit oktatta a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Tanított a Budapest Táncművészeti Stúdióban, az Oktogon Táncklubban és az ország jó néhány táncklubjában óraadóként. Sok évet (5 választási ciklust) dolgozott az MTáSZ Elnökségében, köztük Szakági elnökként, ill. elnökségi tagként összesen 4 ciklusban. Az első és eddig egyetlen szövetségi kapitányként közel 1 évig működött. | |
Levezetés / egyéb | Nézz meg egy Cha Cha Cha-t az interneten! Youtube: „Pasha Pashkov – Daniella Karagach I Señorita I Cha Cha Cha”. |