Blog

Továbbképző 10. 3. hét

Kedves Táncosok!

Ezen a héten Cha Cha Cha-zunk. Gyakoroljátok az alaplépéseket és alaptechnikát is, illetve figyeljetek a helyes testtartásra, a Cha Cha Cha szaggatott ritmusára és az ehhez illeszkedő „kippattanó”, nyújtott térdek használatára.

3. hét

Társastánc: Bemelegítés. Cha Cha Cha: Aida, Opening out from reverse top, Slip-close chasse.

Társastánctörténet: A magyar társastáncmozgalmak kiemelkedő alakjainak életműve.

Tánc Cha Cha Cha – Aida  Fiú: kiinduló helyzet: nyitott Latin-amerikai tánctartás (kétkézfogás) Számolás Lépés Forgásmennyiség 2 jobb láb hátra 1/8 jobbra 3 bal láb hátra 1/8 jobbra 4 & 1 hátra kereszt sasszé (jobb-bal-jobb)   2 visszalép bal lábra előre   3 visszalép jobb lábra hátra   4 & 1 előre kereszt sasszé (bal-jobb-bal) forgásmennyiség a következő figurától függ   Lány: kiinduló helyzet: zárt Latin-amerikai tánctartás. Számolás Lépés Forgásmennyiség 2 bal láb hátra 1/8 jobbra 3 jobb láb hátra 1/8 jobbra 4 & 1 hátra kereszt sasszé (bal-jobb-bal)   2 visszalép jobb lábra előre   3 visszalép bal lábra hátra   4 & 1 előre kereszt sasszé (jobb-bal-jobb) forgásmennyiség a következő figurától függ Az első két sétával a kétkézfogás egykézfogásra módosul, a lány a fiú bal oldalán táncol. Gyakorlás lassan, számolásra és zenére     (Videó melléklet a honlapon!)         Ajánlott zene: „Cha Cha Music: Smooth by Santana”  
Tánc Cha Cha Cha – Opening out from reverse top Fiú: kiinduló helyzet: zárt Latin-amerikai tánctartás Számolás Lépés Forgásmennyiség 2 jobb láb oldalt kissé előre 1/8 balra 3 bal láb a jobb láb elé latin kereszt pozícióba 1/8 balra 4&1 oldal sasszé (jobb-bal-jobb) Fan pozícióba 1/8 balra   Lány: Számolás Lépés Forgásmennyiség 2 bal láb hátra a jobb láb mögé latin kereszt pozícióba 1/8 balra 3 jobb láb hátul kissé oldalt 1/8 balra 4&1 hátra kereszt sasszé (bal-jobb-bal) Fan pozícióba 3/8 balra Az „opening out” ebben az esetben egy „fan pozícióba” történő nyitást jelent a zárt Latin-amerikai tánctartásban táncolt „Reverse top” figura végén. Gyakorlás lassan, számolásra és zenére   (Videó melléklet a honlapon!)         Ajánlott zene: DJ Ice – „Yo Contigo Mi Tu Conmigo”
Tánc Cha Cha Cha – Slip-close chasse Fiú: kiinduló helyzet: nyitott Latin-amerikai tánctartás Számolás Lépés Forgásmennyiség 2 bal láb előre, check – 3 jobb láb vissza helyben – 4 bal láb hátra (lábujj kifelé fordítva) – & jobb láb hátra csúsztat – 1 bal láb lábujja kissé hátul zár a jobb lábhoz (kb. a jobb lábfej felénél) – Ezt a lépést pl. az „Open hip twist” nevű figura elején táncolják a fiúk, miközben a lányok előre kereszt sasszét táncolnak a fiúval szemben (mielőtt Fan pozícióba érkeznének). Hasolnó fajtája ez a Cha Cha Cha sasszéknak, mint a „Hip twist” -vagy a „Rondé chasse”. Gyakorlás lassan, számolásra és zenére (Videó melléklet a honlapon!)   Ajánlott zene: Camila Cabello – „Havana”
Társastánc-történet A XX. századi magyar társastáncélet egyik talán legkiemelkedőbb alakja Jánosi László. 1962-ben kezdett el versenyezni, még ugyanebben az évben a kerületi elődöntők után a Budapestbajnokság nagydöntőjébe került, ahol 20 párból a 9. helyezést érte el. 1963-ban ugyenezen versenysorozaton „D-2” osztályban, 1964-ben „D-I” osztályban első lett. 1965-ben az akkor legmagasabbnak számító „C” osztályban László Attilával osztozott holtversenyben az első helyen. Még ez évben, az első ízben megrendezett hivatalos Magyar Bajnokságon (Miskolcon) László Attiláék mögött a 2. helyen végzett. 1966-tól hagyományosan Szombathelyen rendezték a mindenkori legmagasabb osztály Magyar Bajnokságait. „Azon a kora nyári délutánon, Szombathelyen, érezni lehetett a feszültséget a levegőben. A Művelődési és Sportházban zsúfolásig megteltek a lelátók. Akinek nem jutott jegy ülőhelyre, az állóhelyet keresett magának, bár fontos megjegyeznem: hivatalosan állóhelyi jegyet nem is adtak ki! Kezdés előtt fél órával már szinte tűt sem lehetett leejteni a nézőtéren, de a nagytermet még sejtelmes félhomály, hangulatvilágítás fedte.  Azt azonban látni lehetett így is, hogy eddig még soha nem tapasztalt módon pazar a terem dekorációja, és a színpadon fehér egyenruhás zenészek készülődnek. Az egész nagyon hasonlított egy színházi előadás előtti percekhez: halk duruzsolás a nézőtéren, közben a színpadon hangol a zenekar. A „színfalak” mögött szintén érződik a feszültség. A Művelődési és Sportház igazgatójának irodája protokoll helyiséggé lett átalakítva, és most a város és a megye vezetői valamint a szervezők köszöntötték szemmel láthatólag megilletődve, elfogódottan a külföldi vendégeket, versenybírókat. A színpad mögötti folyosón ekkorra felsorakoztak a táncospárok, de most nem magyarul, hanem angolul folyt a társalgás közöttük. Angolul, hisz eddig Magyarországon még soha nem látott számú külföldi versenyző készülődött a versenyre. Antal Imre, aki mint műsorvezető kap majd szerepet az elkövetkezőkben, még egy viccet mesélt – ezzel is oldva a feszültséget – a zenekar vezetőjének. Amikor Farkas István alezredes, a Belügyminisztérium Határőrség Központi zenekarának vezetője bejött a színpadra, és fellépett a karmesteri emelvényre, kigyulladtak a fények. A rivaldafények aztán látni engedték valódi pompájában a nagytermet. A meglepetés és csodálkozás moraja után hirtelen csend lett a nézőtéren. Azt is hallani lehetett, amikor a Farkas István karnagy a karmesteri pálcájával kopogtatva figyelmet kért a zenekartól… Majd a pattogó induló hangjára és a közönség ütemes tapsára bevonultak a versenyzők a parkettre. Mindez 1966-ban történt. Akkor csak reméltük, hogy a Savaria Nemzetközi Táncverseny egy hosszú sorozat lesz.”   1966-ban, a Savaria Táncverseny első évében, Jánosi László „B” osztályban (még nem vált ketté a Standard és Latin szekció) bajnoki címet szerzett.
1966-70 és 1974-80 között az összes Budapest-bajnoki címet is megszerezte. 1974-ben kezdődött hazai veretlenségi sorozata, ami 1987-ig tartott. 1980-nal bezárólag így még 7-7 Standard és Latin magyar bajnoki címet szerzett amatőrként. 1980-tól profiként is veretlen maradt itthon. Közben 1975-ben 5. 1977-ben 6. helyet szerzett a Savaria Nemzetközi Táncversenyeken a Latin táncokban. Bajnoki címeit 1965-72 között Juhász Valériával, 1973-87 között Gruber Mártával szerezte. Profiként a legszebb eredménye az 1987-es Tíztánc EB 12. helye, valamint 1985-ben a „Bajor Nagydíj” bronzérme volt. 1997-ben, 98-ban és 99-ben (10 év kihagyás után, 51 évesen újra kezdve) Balikó Évával 3-szoros bronzérmes lett a profi Standard Magyar Bajnokságon; 1999-ben feleségével, Lesi Ágotával Latinban is sikerült dobogóra állnia a Profi Magyar Bajnokságon. Oktatóként sikerei: országos- és magyar bajnokok (amatőr és profi egyaránt) sorát nevelte fel. Szolnokon átvehette a ”Magyar bajnokok edzője”elnevezésű kupát. Edzőként a magyar bajnokok csaknem mindegyikével dolgozott – többek között:
Kiss Mihály, Őze László, Parragh József, Keleti Andrea, Törökgyörgy Melinda, Inotai Csaba, László Csaba, Váradi Martina, Kovács Máté, Jánosi Viktória, Dudás Tibor… A jelenleg is dolgozó tánctanárok jelentős része az Ő keze alól került ki. Az Angol Tánctanárok Szövetségének „kiváló” minősítésű diplomáját szerezte meg Standard és Latin táncokból. Közel 15 évet oktatott A Népművelési Intézet (majd jogutódja, a Magyar Művelődési Intézet) keretén belül folytatott Táncpedagógus-képzőn. Több mint egy évtizedet töltött a Testnevelési Egyetemen (itt 2005-ben „Kiváló Oktató” kitüntetést kapott). Három operett-musical évfolyam hallgatóit oktatta a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Tanított a Budapest Táncművészeti Stúdióban, az Oktogon Táncklubban és az ország jó néhány táncklubjában óraadóként. Sok évet (5 választási ciklust) dolgozott az MTáSZ Elnökségében, köztük Szakági elnökként, ill. elnökségi tagként összesen 4 ciklusban. Az első és eddig egyetlen szövetségi kapitányként közel 1 évig működött.
Levezetés / egyéb Nézz meg egy Cha Cha Cha-t az interneten! Youtube: „Pasha Pashkov – Daniella Karagach I Señorita I Cha Cha Cha”.
Author: Bődi Richárd

Leave a comment